Publicaties
Gezonde kantine

Bij de gezonde kantine van VVOG kopen spelers nu 12 bananen

Het besturen van een voetbalvereniging wordt complexer. Toch zijn er ook allerlei  initiatieven van eenlingen, start-ups en andere bedrijven om de voetbalbestuurder te helpen. In een serie artikelen in BAV INFO proberen we u daar over te informeren.  In de derde aflevering: hoe maken we de kantine gezonder?

Uit onderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat bestuurders van sportverenigingen merken dat er in hun kantines meer vraag is voor gezonde producten. Toch was er over het jaar 2014 bij ruim de helft van de voetbalclubs nog weinig of geen animo voor producten die beter voor de gezondheid zijn dan de ‘originele’ kantineversnaperingen, zoals kroketten, Aa-drink en balletjes gehakt. Het zijn vooral de bestuurders die aangeven dat zij verwachten in de toekomst een gezonder pallet aan voedingsmiddelen aan zullen bieden dan ze eerder deden.

Bij het Harderwijkse VVOG hebben ze daar in samenwerking met Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) al grote stappen in gemaakt. De vereniging was de 300e sportclub die in samenwerking met JOGG het predicaat ‘gezonde sportkantine’ verdiende. Otto Kelderman is beheerder van de kantine in Harderwijk en vertelt samen met JOGG-consulent Pepijn Aalbers over de weg naar een gezondere omgeving voor de leden. ‘We zijn met een paar mensen om de tafel gaan zitten om te kijken hoe wij als vereniging onze leden – en vooral onze jeugd – kunnen helpen om gezonder te eten’, weet Kelderman. ‘Eerst hebben we gekeken hoever we daarin willen gaan. Je hebt wel met vrijwilligers te maken, waardoor je het niet te ingewikkeld in elkaar moet zetten.

‘Je kunt als amateurclub niet zomaar patat en bier uit het assortiment halen.’

Je kunt wel zeggen dat we verse smoothies willen serveren, maar dan moet er ook iemand zijn die vers fruit gaat uitpersen. Dat vergt te veel voorbereiding.’ Het eerste wat VVOG deed was het assortiment onder de loep nemen. Kelderman: ‘Hoe doen we het bijvoorbeeld met sportdranken. Aa-drink zit barstensvol met suikers, Aquarius weer niet. Hoe verhoudt dat in de kantine tot elkaar. Kunnen we de gezondere dranken bijvoorbeeld niet op ooghoogte neerzetten? Daarbij moet je natuurlijk ook de contracten met de leveranciers in de gaten houden. Coca Cola heeft met ons afgesproken dat zij een goede positie in de kantine moeten krijgen, daar moet je je wel aan blijven houden.’

Pepijn Albers van JOGG ondersteunde VVOG in het hele proces. De stichting levert maatwerk voor verenigingen die daar behoefte aan hebben. ‘Het gaat er bij voetbalkantines ook om dat je niet dingen gaat verbieden, maar dat je keuzes aanbiedt. Vanuit het voedingscentrum zijn er allerlei richtlijnen te vinden. Ook kunnen sportverenigingen vignetten halen als zij hun kantine gezond hebben gemaakt: brons, zilver en goud. Maar goud zal niet vaak voorkomen, want dan moet er geen frituurpan in de keuken staan.’ Kelderman knikt. Hij weet dat een voetbalverenigingen ook balanceert op noodzaak en nut. ‘Inkomsten van een amateurclub komen voor een groot deel uit de kantine-opbrengsten. Dan kun je niet de patat en het bier uit je assortiment halen.’

‘Nu hebben we ook zicht op de omzetcijfers van de kantine. Daaruit blijkt dat die in ieder geval niet omlaag is gegaan. Sterker nog, voor de gezondere producten zie je een stijging.’

De Harderwijkse club introduceerde eerst het Broodje VVOG, een bruin bolletje met kaas, sla, tomaat en komkommer. Kelderman: ‘En dat liep meteen als een tierelier. Ook hebben we vlakbij de koffie een bak met fruit neergezet. En ook daarvan merken we nu dat het veel populairder wordt, alleen maar doordat we het aanbieden. Ook seniorenelftallen komen voor hun wedstrijd twaalf bananen kopen in plaats van een Snickers of een Mars. ‘De overgang naar een gezondere kantine is geruisloos gegaan, vertelt Kelderman. ‘En nu hebben we ook zicht op de omzetcijfers van de kantine. Daaruit blijkt dat die in ieder geval niet omlaag is gegaan. Sterker nog,
voor de gezondere producten zie je een stijging. Een keer per jaar bekijken we ons assortiment en leggen we de omzetcijfers ernaast. Op basis daarvan beslissen we of we producten uit de kantine halen. Zo is dat bijvoorbeeld al gegaan met de gevulde koeken. Die werden nauwelijks meer geconsumeerd en zijn vervangen door de gezondere Snelle Jelles.’ De geluiden van de leden worden ook steeds positiever, zegt Kelderman. ‘Vooral van ouders horen we dat ze het fijn vinden dat we meedenken bij de voeding van hun kinderen.’ Albers beaamt dat. ‘Laatst was er hier een groot jeugdtoernooi en stond ik verse smoothies te persen. De ijscoman verderop kreeg het pas druk toen ik door mijn bananen en appels heen was.’

Op de hoogte blijven van ons laatste nieuws?

Elke maand verstuurt de BAV een nieuwsbrief met het allerlaatste nieuws voor voetbalbestuurders. Zo'n 1.600 mensen hebben zich daar al voor ingeschreven. Vul uw gegevens in en ook u ontvangt ons laatste nieuws in uw mailbox.

'Wie doet de ingewikkelde wetgeving binnen uw club? Daar kan de BAV uitkomst in bieden'

'Clubs moeten eerder de juridische hulp van de BAV inschakelen'

'De positie van de BAV in het voetballandschap zal nadrukkelijker zijn dan in het verleden'

'In de totstandkoming van de nieuwe structuur van de KNVB speelt de BAV een belangrijke rol'