Hatto Heim, DOVO en vv Kloetinge hebben mooiste presentatiegidsen in amateurvoetbal
Hatto-Heim uit Hattem is de winnaar geworden van de Gulden Gids Awards, de verkiezing van mooiste presentatiegids in het amateurvoetbal. Ook DOVO en vv Kloetinge vielen in de prijzen. De Gulden Gids Awards is een initiatief van de Belangenorganisatie Amateur Voetbalverenigingen (BAV). Hieronder het juryrapport van het bestuur.
Zoals ieder jaar kijken we uit naar de gidsen die opgestuurd worden in het kader van de verkiezing voor de Gulden Gids Awards. Vroegen we ons een paar jaar geleden af of we nog wel door moesten gaan met deze verkiezing (wellicht waren de Corona-jaren debet aan de afnemende interesse). Het vorig jaar en dit seizoen was er steeds weer een toename van het aantal ingezonden gidsen.
Ook de kwaliteit, zeker qua vormgeving, laat zien dat de tijd niet stil staat. Zo zijn er steeds meer clubs die gebruik maken van QR-codes. Een handige manier om toelichting te geven bij bepaalde artikelen. Ook sponsors maken er gebruik van om over hun bedrijf te vertellen wat niet allemaal in een advertentie gezegd kan worden. Soms kun je wel bijna spreken van een glossy. En dat is natuurlijk een mooi visitekaartje voor een club, maar je scoort pas echt bij de jury als ook de inhoud van niveau is. En daarbij is het de kunst om een goede indruk te geven van alle geledingen die een club ook echt een vereniging maken. Drie clubs die wat betreft de genoemde criteria het hoogst hebben gescoord en daarmee de prijswinnaars van deze editie zijn geworden zijn:
Wederom kwam de vv Hatto Heim voor de dag met een prachtige presentatiegids. Een fantasierijke, kleurige opmaak gekoppeld aan een zeer informatieve inhoud. Zowel in woord als in beeld wordt de hele vereniging gepresenteerd.
1e prijs Hatto Heim
Wederom kwam de sv Hatto Heim voor de dag met een prachtige presentatiegids. Een fantasierijke, kleurige opmaak gekoppeld aan een zeer informatieve inhoud. Zowel in woord als in beeld wordt de hele vereniging gepresenteerd. Zo krijgen we een blik op het verbouwen van de kleedruimtes , het werk van de lijnentrekkers en tal van andere activiteiten. Maar er zijn ook foto’s van alle teams. Van het eerste elftal tot de JO8-5. Van de dames, die in combinatie met de buren van vv Hattem onder de naam “HMC” een sectie voor het meiden-en damesvoetbal in het leven hebben geroepen. Maar ook de mini’s en de walking football-spelers staan op de gevoelige plaat evenals een grote groep vrijwilligers, die staan voor de vele handen die maken dat een vereniging kan blijven bestaan.
Een extraatje zijn drie voetbal gerelateerde puzzels. Voor het voorwoord heeft men de burgemeester weten te strikken die de club complimenteert, omdat het in haar ogen een echte familieclub is die gezelligheid hoog in het vaandel heeft staan. De redactie schrijft: ‘We hebben weer geprobeerd om een compleet, origineel en representatief mogelijk beeld van onze mooie club te geven’. Daar is men voortreffelijk in geslaagd. De gids is een juweeltje en daarom, net als twee jaar geleden, winnaar van de Gulden Gids Award. Een cheque van €250, een fraaie BAV Derby- Star bal plus de niet te versmaden ‘Award’ gaan binnenkort richting Hattem.
Wat bij de jury zeer in de smaak viel was het stukje proza onder het kopje “Corné s Corner”. Het verhaalt de beleving van een zaterdag bij DOVO.
2e prijs: DOVO
De gids van DOVO schenkt, behalve aan wat zich afspeelt met betrekking tot het vlaggenschip, ruim aandacht aan vele andere zaken die maken dat de prestatief ingestelde voetballer (-ster) maar ook de recreant aan zijn/haar trekken kan komen. Trots wordt vermeld dat DOVO de eerste club in Nederland was waar walking- football kon worden gespeeld onder het motto ‘lichamelijke fitheid en sociale rijkdom’. Maar er zijn ook twee artikelen die bijzondere aandacht vragen. Het ene gaat over de geschiedenis van sportpark Panhuis. De moeite die het kostte om in de jaren na de oorlog en nog lang daarna alle Veenendaalse clubs een eigen home te geven en dan met name de concurrentie hierin met GVVV. Mooi verwoord en interessant leesvoer voor iedere rechtgeaarde ‘Rooie’. Er bestaat zelfs een facebook-pagina over de geschiedenis van DOVO. Wat bij de jury zeer in de smaak viel was het stukje proza onder het kopje “Corné s Corner”. Het verhaalt de beleving van een zaterdag bij DOVO. Schrijver komt langs de kantine van de buren, lichte jaloezie maakt zich van hem meester, ze spelen immers een divisie hoger. Maar dat gevoel van animositeit verdwijnt als hij zich onderdompelt in de warmte van zijn eigen club. In bloemrijke bewoordingen beschrijft hij alles wat zich op zo’n dag op de club afspeelt, tot het toch weer te laat naar huis gaan toe. Zo’n verhaal is net even goed voor een bonus bij deze zeer informatieve, fraai vormgegeven gids. Goed voor de tweede plaats, gewaardeerd met een cheque van 125 euro.
Als je er als redactie in slaagt deze optimistische stemming te vertalen naar een vlot leesbare presentatiegids en dat bovendien doet middels een aantrekkelijke vormgeving, dan heb je een fraai product afgeleverd.
3e prijs: Vv Kloetinge
‘We hebben een luxe probleem’, zo meldt voorzitter Jan-Kees de Bruine in het voorwoord van de kleurige presentatiegids van de vv Kloetinge. Hoewel dat tegenstrijdig klinkt is het te wijten aan de groei die de vereniging nog steeds doormaakt. De grenzen van de beschikbare accommodatie zijn bereikt en dat vraagt om oplossingen.
Waarom die club zo groeit, daarvan spreken de enthousiaste verhalen, opgetekend uit de monden van mensen uit meerdere secties van de vereniging. Of het nu om prestatief ingestelden of recreanten gaat, voormalige cracks of spelers en speelsters die nog een mooie voetbaltoekomst voor zich zien, allemaal willen ze graag deel uitmaken van de club. Diverse leden van Business Club Kloetinge doen hun verhaal, niet slechts om hun bedrijf aan te prijzen, maar altijd is er de vaak persoonlijke band met de vv Kloetinge.
Opmerkelijk is het interview met Cees Loontjes die aandacht vraagt voor de stichting “Sawasdee”, die zich inspant om kansarme kinderen in Zuid-Oost Azië een toekomst te bieden. Dies Janse, aanstormend talent bij Ajax komt nog graag bij zijn oude cluppie. Als je er als redactie in slaagt deze optimistische stemming te vertalen naar een vlot leesbare presentatiegids en dat bovendien doet middels een aantrekkelijke vormgeving, dan heb je een fraai product afgeleverd. Een derde plaats, goed voor een bonus van € 125 is dan ook dik verdiend.