Publicaties

Hoe krijg ik mijn contributie?

Meer dan de helft van de verenigingen heeft problemen met het innen van achterstallige contributies, blijkt uit onderzoek van de BAV. Gelukkig zijn er nu steeds meer oplossingen voor.

Edward Putters kwam onlangs in de publiciteit toen hij na een controle van de financiële situatie van sv TOP de noodklok luidde. De interim-voorzitter concludeerde tot zijn verbazing dat liefst 140 van zijn leden (een kwart van het totale aantal) een fikse contributieachterstand hadden. Hij rekende voor dat het om bijna twintigduizend euro aan gemiste inkomsten ging. Het bedrag zorgt ervoor dat zijn vereniging steeds moeilijker aan de financiële verplichtingen kan voldoen.
Tom Verdam ként het gevoel van zijn collega. Zo’n anderhalf jaar geleden werd hij voorzitter van vv Altius, ook lid van de BAV. Verdam, zelf ondernemer: ‘De vereniging zat in een groeifase, maar de kwaliteit van het bestuur was niet meegegroeid. Een amateurclub heeft drie geldstromen: contributie, sponsoring en horeca. Wie op die fronten niet goed bestuurt, knalt keihard achteruit. Ik kwam er al snel achter dat we de drie geldstromen op een bedrijfsmatige manier moesten benaderen.’

Inning contributie

De inning van contributie zorgde voor hoofdbrekens bij vv Altius. Verdam: ‘Ik zag dat de ledenadministratie slecht werd beheerd, er zaten allerlei lekkages in en bestanden die niet klopten. Ook zag ik dat mensen van de club op een goedbedoelde manier enorm veel tijd kwijt waren met het achterna jagen van wanbetalers.’
Die groep was ook bij vv Altius schrikbarend hoog. ‘In december 2012 hadden we 640 leden van wie er 196 als wanbetalers bekend stonden. Dat is méga, want je spreekt over een bedrag van zo’n 35 duizend euro dat je mist als vereniging.’
Voor Verdam werd één zaak heel duidelijk, kort na zijn aantreden. ‘Als we de continuïteit van de club willen waarborgen en toekomstbestendig willen blijven, dan moeten we de geldstromen professioneel aansturen.’

Niet veel later bezocht Willem van Kralingen hem op de club. Hij doet samen met Adam Posma al jarenlang onderzoek naar de wensen van bestuurders bij sportverenigingen en probeert in kaart te brengen op welke manier innovatieve ideeën een bijdrage kunnen leveren aan een gezondere en veiligere financiële administratie. Van Kralingen: ‘In heel veel van die gesprekken merken we dat het innen van contributie een heikel onderwerp is. Het kost clubs veel geld, maar óók veel tijd. Ik heb lang nagedacht hoe we dat proces voor sportverenigingen én makkelijker kunnen maken én financieel aantrekkelijk kunnen maken.’

‘In zeer korte tijd hebben we de contributie op peil gebracht. Hadden we eerder 35 duizend euro achterstand, nu nog maar 3.000 euro.’

Hij begon samen met Posma het bedrijf NLCollect, dat de complete contributie-inning voor zijn rekening neemt. Verenigingen hoeven geen lastige incasso-trajecten op te starten, hebben gegarandeerd een hoger percentage van geslaagde inningen én een betere cashflow. Het systeem is web-based, zodat de penningmeester van de vereniging altijd en overal inzicht kan krijgen over de stand van zaken en zelf de volledige controle houdt. Van Kralingen: ‘Het enige waar we een beetje spijt van hebben is de naam, omdat het lijkt dat we een incassobureau zijn. Maar dat willen we juíst niet zijn.’
Voor Verdam was het een uitkomst. ‘Het sterkte mij alleen maar in mijn opvatting dat je dit soort zaken moet uitbesteden aan een professionele derde partij. In zeer korte tijd hebben wij de contributie inkomsten op peil gebracht.  Hadden we eerder 35 duizend euro achterstand, dit jaar is het nog maar 3.000 euro. Bovendien kunnen de leden nu ook kiezen voor gespreid betalen, terwijl wij als club van NLCollect meteen het hele bedrag gestort krijgen. Je merkt dat dertig procent van de leden voor de optie van gespreid betalen kiest. Ook dan is het makkelijker om het hele proces uit te besteden, omdat leden zich daar tegenover andere clubmensen niet voor hoeven te schamen. ’
Volgens Verdam is de financiële continuïteit slechts één van de voordelen. ‘Je betaalt er wel een paar centen voor (drie euro per factuur), maar het brengt zoveel rust in je organisatie, de spanning bij de penningmeester is helemaal verdwenen. Want die was er wél hoor. Sommige leden vertikken het om te betalen. Het is echt schrikbarend.’

Op de hoogte blijven van ons laatste nieuws?

Elke maand verstuurt de BAV een nieuwsbrief met het allerlaatste nieuws voor voetbalbestuurders. Zo'n 1.600 mensen hebben zich daar al voor ingeschreven. Vul uw gegevens in en ook u ontvangt ons laatste nieuws in uw mailbox.

'Wie doet de ingewikkelde wetgeving binnen uw club? Daar kan de BAV uitkomst in bieden'

'Clubs moeten eerder de juridische hulp van de BAV inschakelen'

'De positie van de BAV in het voetballandschap zal nadrukkelijker zijn dan in het verleden'

'In de totstandkoming van de nieuwe structuur van de KNVB speelt de BAV een belangrijke rol'