Sportkantines nu verplicht info allergenen te geven
Vanaf 13 december 2014 zijn sportkantines verplicht allergeneninformatie te geven aan bezoekers die daarom vragen.
De wetgeving allergenen geldt voor alle bedrijven die werken met levensmiddelen (eten en drinken). Belangrijkste verandering is de allergeneninformatie bij niet-voorverpakte (onverpakte) producten. Wat betekent deze wet voor sportkantines?
Wat zijn allergenen?
Allergenen zijn eiwitten die een allergische reactie kunnen opwekken. Mensen met een voedselallergie of voedselintolerantie reageren overgevoelig na het eten van producten met daarin allergenen waar ze allergisch voor zijn. Van veertien voedselallergenen aangeven of ze voorkomen in de onverpakte producten die in de sportkantine worden verkocht: glutenbevattende granen (zoals tarwe, rogge, gerst, haver, spelt en kamut), ei, vis, pinda, noten (zoals amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadamianoten), soja, melk (inclusief lactose), schaaldieren, weekdieren, selderij, mosterd, sesamzaad, sulfiet en lupine.
Wat betekent de allergenenwet voor sportkantines?
Voor sportkantines die alleen voorverpakte producten (repen chocola en verpakte frisdrank) verstrekken verandert er niets. De informatie over allergenen staat namelijk al op de verpakking.
Bij onverpakte producten, zoals tosti’s of frituur, heeft de wet wel gevolgen. Volgens de nieuwe wet zijn ook sportverenigingen met een kantine verplicht klanten desgevraagd te kunnen informeren over de allergenen die voorkomen in dergelijke producten. Dan kunnen allergische consumenten een keuze maken. Volgens de wet zijn er twee mogelijkheden: ervoor kiezen schriftelijk of (elektronisch) informatie te verstrekken, bijvoorbeeld via een allergenenlijst bij de menukaart. Of kiezen voor mondelinge informatie als bezoekers hierom vragen.
Om verenigingen hierbij te helpen heeft NOC*NSF een lijst van onverpakte producten opgesteld die veelal worden verkocht in sportkantines waar mogelijk allergenen in zitten. Men adviseert deze lijst aan te vullen met eventueel ontbrekende producten. Vervolgens op basis van verpakkingen en/of etiketten die op de ontvangen (tussen)producten staan vermeld, de lijst aanvullen met aanwezige allergenen. Dit overzicht daarna op een zichtbare plek in de keuken of achter de bar ophangen, zodat de medewerkers achter de bar en/of in de keuken hierop kunnen terugvallen voor informatie. Op de prijzenlijst achter de bar dan toevoegen: ‘Heeft u een allergie? Meld het ons.’
Als de barvrijwilligers vragen krijgen over allergiën, kunnen zij deze informatie op de lijst delen met de klant en bij verpakte producten verwijzen naar het etiket. Het is ook mogelijk deze lijst aan de prijzenlijst toe te voegen op een leesbare manier. Sportkantines die andere en/of extra onverpakte producten aanbieden dienen zelf na te gaan of deze producten allergenen bevatten. Zij kunnen deze dan toevoegen aan de lijst.