Publicaties
Cashless Betalen

Veilig betalen in de kantine

Het besturen van een voetbalvereniging wordt complexer. Toch zijn er ook allerlei
initiatieven van eenlingen, start-ups en andere bedrijven om de voetbalbestuurder
te helpen. In een serie artikelen proberen we verenigingen daar over te informeren. In de zesde aflevering: Cashless Betalen, een concept waardoor betalen in de kantine veiliger wordt en de club zelf extra inkomsten kan genereren.

Hoe krijgen we een veilige betaalomgeving in de kantine – in het bijzonder voor de jeugdleden – en hoe kunnen we ervoor zorgen dat de vereniging daar zelf ook nog een (financieel) voordeel mee kan halen? Dat zijn de vragen die Cashless Betalen zichzelf afvroeg bij de ontwikkeling van een gesloten betaalsysteem dat zij nu in de markt zet. Met de huidige technologie blijkt zo’n innovatie relatief eenvoudig te zijn.
Het beeld in de kantine herkennen de meeste amateurvoetballers en bestuurders wel. Kinderen die met contant geld rondlopen om een Fristi of een patatje te halen. De vrijwilliger achter de bar die in de rust van een wedstrijd van het eerste elftal twaalf bier, vier koffie en een Snickers moet afrekenen. Of wacht, doe eigenlijk maar elf bier, vijf koffie en twee gevulde koeken. Een fout bij het afrekenen is dan zo gemaakt, en dat kost de vereniging jaarlijks omzet.
Dat kan nu eenvoudiger en veiliger. Met een gesloten betaalsysteem kunnen alle leden van de vereniging een betaalpas krijgen – de kinderen zelfs een fleurig armbandje met een chip erin. Die passen kunnen online worden opgeladen met een tegoed. ‘Op die manier zorg je voor een omgeving waar al het contant geld verdwenen is’, zegt Denise van ‘t Veer van Cashless Betalen. Dat levert voor de vrijwilligers, de leden en de vereniging alleen maar voordelen op.

Veiligheid

De belangrijkste daarvan is veiligheid. ‘Kinderen hoeven niet meer naar de club met geld op zak. Ouders kunnen online (vanaf de computer of de mobiele telefoon) het tegoed van hun kinderen opwaarderen. De jeugdleden krijgen zelf een polsbandje met een chip erin, waarmee afgerekend kan worden op de terminals in de kantine. ‘Zo houden ouders ook in de gaten wat en hoeveel de kinderen besteden.’

Leeftijd

Ook kan het systeem de leeftijd van diegene die betaalt registreren. Probeert een 15-jarige alcohol af te rekenen, dan zal er een melding zijn. ‘Verenigingen maken het op deze manier ook makkelijker voor alle vrijwilligers die in de kantine werken’, aldus Van ‘t Veer.

Kastekorten

Wie met een gesloten betaalsysteem werkt, lost ook meteen kastekorten op. Uit eerder onderzoek is gebleken dat het een van de ergernissen is van de penningmeesters in het amateurvoetbal; de jeugdcommissie vergadert en bestelt twaalf kopjes koffie, het bestuur komt bij elkaar en nuttigt kroketten en bitterballen. Maar niemand weet aan het einde van het boekjaar wat die ‘gratis’ bestedingen de vereniging nu echt hebben gekost. ‘Nu kun je vóór het seizoen iedereen een bedrag toekennen. Het jeugdbestuur mag 200 euro per jaar aan koffie bestellen. Dan krijgen ze een pas waarmee ze dat tegoed kunnen afrekenen. Is het op? Dan moet de commissie of het bestuur de consumpties zelf betalen.’

Extra inkomsten

Behalve een besparing door het oplossen van kastekorten, kunnen verenigingen ook extra inkomsten genereren door het product in te zetten voor aanbiedingen van sponsors. ‘Het is mogelijk om aanbiedingen in de vorm van coupons te pushen naar de kaarthouders’, legt Van ‘t Veer uit. Ze geeft een voorbeeld. ‘Stel je voor dat een van de sponsors een kledingzaak in het centrum van de stad of het dorp heeft. Dan kan die sponsor een coupon aanmaken: 15 procent korting voor de leden van de vereniging. Kaarthouders krijgen die coupon te zien en weten dat ze met hun pas bij de sponsor terechtkunnen voor de kortingsactie. Bestuurders met gevoel voor marketing kunnen én de band met de sponsor intensiveren én een extra dienst voor de leden aanbieden.’
Tevens werkt het als extra optie om nieuwe ondernemers aan de vereniging te binden. ‘Vroeger vertelde je een sponsor dat ze in ruil voor een x-bedrag een reclamebord zouden krijgen, en dat was het wel. Nu kun je die ondernemer helpen om traffic naar zijn zaak te krijgen. Dat was voor ons in de ideevorming ook belangrijk. Wij zagen dat het midden- en kleinbedrijf het steeds moeilijker heeft. Hoe zouden wij hen nu ook kunnen helpen om bezoekers van de sportvereniging naar hun winkel te krijgen’, zegt Van ‘t Veer. ‘Het is op die manier een win-win-win-situatie. De sponsor, de vereniging en de leden hebben allemaal voordeel. Zo help je elkaar.’

Kassa’s

De werking van het gesloten betaalsysteem is relatief eenvoudig. Waar andere soortgelijke innovaties altijd met een extra investering voor kassa’s gedaan moet worden, zijn nu alleen terminals en passen noodzakelijk. Van ‘t Veer: ‘Het is makkelijker om het systeem met een van onze kassa’s aan te schaffen, maar het hoeft niet. We kunnen het ook integreren met de bestaande kassasystemen van de vereniging. Op die manier is de investering een relatief geringe. Die kosten haal je eruit met het verdwijnen van het kasverlies en de eventuele acties met de sponsors.’
Cashless Betalen is een verantwoordelijke investering voor sportverenigingen. ‘Want op die manier bescherm je de vrijwilligers, maak je het veiliger voor de jeugd en kun je de inkomsten ook nog eens vergroten.’

Kijk HIER voor meer informatie.

Op de hoogte blijven van ons laatste nieuws?

Elke maand verstuurt de BAV een nieuwsbrief met het allerlaatste nieuws voor voetbalbestuurders. Zo'n 1.600 mensen hebben zich daar al voor ingeschreven. Vul uw gegevens in en ook u ontvangt ons laatste nieuws in uw mailbox.

'Wie doet de ingewikkelde wetgeving binnen uw club? Daar kan de BAV uitkomst in bieden'

'Clubs moeten eerder de juridische hulp van de BAV inschakelen'

'De positie van de BAV in het voetballandschap zal nadrukkelijker zijn dan in het verleden'

'In de totstandkoming van de nieuwe structuur van de KNVB speelt de BAV een belangrijke rol'