Publicaties

Verbod ongerichte gokreclames definitief, overgangstermijn sportsponsoring

Het besluit om ongerichte gokreclames te verbieden is met de publicatie in het staatsblad definitief. Per 1 juli gaat het verbod in. Voor sportsponsoring is een overgangstermijn van 2 jaar ingesteld die alleen voor sponsoring geldt en niet voor advertenties.

BAV-voorzitter Ben van Olffen is blij met de duidelijkheid die er nu voor sportverenigingen is. ‘Aan de ene kant was dit een extra vorm van inkomsten, maar aan de andere kant wil je vooral kinderen op de club zoveel mogelijk beschermen. Dat laatste argument weegt zwaarder.’

Hieronder een samenvatting van het besluit.

Hoofdpunten:

  • Het verbod op ongerichte reclame op kansspelen op afstand gaat op 1 juli 2023 in.
  • Het is voor kansspelaanbieders nog wel toegestaan om reclame te maken na 1 juli via beperkte kanalen en alleen na het treffen van voorzorgsmaatregelen om aan te tonen dat ten minste 95% van de bereikte mensen 24 jaar en ouder is.
  • Voor sportsponsoring is een overgangstermijn van 2 jaar ingesteld die alleen voor sponsoring geldt en niet voor advertenties.

Ingangstermijn

  • Het verbod op ongerichte reclame op kansspelen op afstand gaat op 1 juli 2023 in.
  • Deze wijziging is in het leven geroepen om te voorkomen dat jongeren onder de 24 jaar en kwetsbare groepen door deze reclame worden bereikt en risico lopen op verslaving. 

Reikwijdte van het verbod

  • Het is voor kansspelaanbieders nog wel toegestaan om reclame te maken na 1 juli, maar slechts via beperkte kanalen en alleen na het treffen van dusdanige voorzorgsmaatregelen zodat men kan aantonen dat de groep die door de uitingen wordt bereikt voor ten minste 95% bestaat uit personen van 24 jaar en ouder.
  • Reclame in de openbare ruimte, zoals op billboards, in abri’s en in voor het publiek openstaande gebouwen (waaronder ook speelcasino’s, speelautomatenhallen, bioscopen en cafés) wordt wel verboden.
  • Dat geldt ook voor reclame via communicatiemiddelen, zoals radio, lineaire televisie, kranten en tijdschriften.
  • Internetreclame valt ook onder het verbod, maar heeft de uitzondering wanneer de 95% norm wordt gehanteerd.
     

Overgangstermijn

  • Het belang van sport voor de maatschappij en het mogelijke effect van dit verbod op de sport wordt erkent en daarom is een overgangstermijn van twee jaar ingesteld specifiek voor sportsponsoring.
  • Deze overgangstermijn betreft alleen de sponsoringsovereenkomsten en dus geen advertenties.​​​​​​​​
  • Dit betekent dat bijvoorbeeld shirtsponsoring van lopende overeenkomsten nog twee jaar lang is toegestaan, maar een advertentie waarin een aanbieder van online kansspelen een sporter feliciteert met een overwinning niet.
Op de hoogte blijven van ons laatste nieuws?

Elke maand verstuurt de BAV een nieuwsbrief met het allerlaatste nieuws voor voetbalbestuurders. Zo'n 1.600 mensen hebben zich daar al voor ingeschreven. Vul uw gegevens in en ook u ontvangt ons laatste nieuws in uw mailbox.

'Wie doet de ingewikkelde wetgeving binnen uw club? Daar kan de BAV uitkomst in bieden'

'Clubs moeten eerder de juridische hulp van de BAV inschakelen'

'De positie van de BAV in het voetballandschap zal nadrukkelijker zijn dan in het verleden'

'In de totstandkoming van de nieuwe structuur van de KNVB speelt de BAV een belangrijke rol'