Publicaties

vv Zeewolde creatief de coronacrisis door, ‘dit geeft heel veel energie’

Een uitdagende techniekchallenge op film, een online bingo en voetbalquiz en toen het weer mocht veel onderlinge oefenwedstrijden en een groot jeugdtoernooi. Bij vv Zeewolde waren ze maar wat druk om de leden betrokken te houden in coronatijd. En dat lukte. Sponsors, leden en vrijwilligers bleven de club trouw. Als dank deed de club wat terug: iedereen kreeg een heuse vv Zeewolde hoodie.

Tekst: Erik Riemens

Penningmeester Jan van Middelaar vertelt enthousiast over het wel en wee van de zaterdag derdeklasser en de hoodie-actie. ‘We hebben onze leden in coronatijd steeds zo goed mogelijk op de hoogte gehouden. Daar werd positief op gereageerd. We wilden wat terugdoen. Iets persoonlijks. We hebben mede dankzij onze leden en sponsors een stabiele financiële basis. Alleen een maand contributie teruggave vonden we in eerste instantie toch wat onpersoonlijk.’

‘Heel veel leden zagen af van de teruggave van contributie. Bijna iedereen wilde die hoodie hebben. Daar hebben we zóveel positieve reacties op gekregen.’

‘Uiteindelijk ontstond het idee om ieder spelend lid een hoodie te geven. Voor de senioren kwam er nog iets extra’s bij. Je kon daarnaast één maand vrijstelling van contributie krijgen en een waardebon voor later dit jaar een kannetje bier in de kantine. Leden konden kiezen. Sommigen hebben meerdere mogelijkheden aangevinkt, anderen eentje, terwijl heel veel leden afzagen van de teruggave van contributie. Bijna iedereen wilde die hoodie hebben. Daar hebben we zoveel positieve reacties opgekregen.’

Het was een hele organisatie, maar een ontzettend geslaagde actie, vervolgt Van Middelaar. ‘We hebben bijna 900 spelende leden, uiteindelijk hebben ruim 700 een hoodie besteld. Je kon op de website je maat doorgeven en wist meteen wanneer je je hoodie kon ophalen. We hebben er ook 150 gegeven aan vrijwilligers, trainers en begeleiders. Het mooie is dat je ze werkelijk overal ziet in Zeewolde. Dat is écht een geweldig gezicht.’

Allemaal een hoodie passen in de kantine van vv Zeewolde.

Van Middelaar is dan ook een tevreden man. ‘Het was allemaal super geslaagd en dat hebben we zeker te danken aan onze hoofdsponsor: Sportique Sport & Mode. Zij leverden via onze kledingleverancier Hummel de hoodies. Ook hebben zij voor een kleine bijdrage het clublogo bedrukt en gezorgd dat iedereen in april de hoodie kon ophalen en ook nog coronaproof kon winkelen.’

Inmiddels is het grote vooruitkijken begonnen. Nu de Regiocup voor de jeugd is gestart, leeft ook bij vv Zeewolde het gevoel van een nieuw begin. Er mag een dikke streep onder het huidige seizoen. ‘De kleding was al ingenomen en moet nu verdeeld worden. We hadden de teamsamenstelling voor het komend seizoen al rond. Iedereen moet er weer even inkomen, maar we zijn blij dat we weer mogen voetballen en hopen straks in augustus helemaal van start te kunnen. Daar kijken we echt naar uit en dan geeft zo’n geslaagde hoodie-actie ons wel heel veel energie.”

Derbystar bal

En naast energie en veel enthousiasme, leverde de hoodie-actie vv Zeewolde nog wat op: Het bestuur van de BAV deed een oproep aan haar leden. Wie had het meest inspirerende idee in coronatijd om leden betrokken te houden en zo de positie van de vereniging te verstevigen? De 15 meest innovatieve clubs kregen een echte Derbystar wedstrijdbal. Van Middelaar stuurde een mail en vv Zeewolde was één van de winnaars.

Op de hoogte blijven van ons laatste nieuws?

Elke maand verstuurt de BAV een nieuwsbrief met het allerlaatste nieuws voor voetbalbestuurders. Zo'n 1.600 mensen hebben zich daar al voor ingeschreven. Vul uw gegevens in en ook u ontvangt ons laatste nieuws in uw mailbox.

'Wie doet de ingewikkelde wetgeving binnen uw club? Daar kan de BAV uitkomst in bieden'

'Clubs moeten eerder de juridische hulp van de BAV inschakelen'

'De positie van de BAV in het voetballandschap zal nadrukkelijker zijn dan in het verleden'

'In de totstandkoming van de nieuwe structuur van de KNVB speelt de BAV een belangrijke rol'